НАЗК оголосило тендер на проведення аудиту системи е-декларування з дискримінаційними та корупційними умовами для учасників. Ми переконані, що замовлення аудиту подібним чином спрямоване на отримання упереджених результатів, які можуть призвести до непоправних руйнівних наслідків для системи е-декларування.

27 листопада Національне агентство із запобігання корупції оголосило закупівлю на проведення аудиту Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. При цьому умови тендеру суттєво обмежують коло його учасників, що ставить під питання незалежність аудиторів та неупередженість результатів аудиту.

Зокрема, умови тендеру забороняють брати в ньому участь іноземним компаніям. Більше того, не можуть брати участь у тендері ті компанії, в яких є іноземний статутний капітал або іноземці-засновники.

Також умови тендеру вимагають у компанії-учасника мати доступ до державної таємниці. Окрім того, що кількість компаній, які відповідають цій вимозі, в Україні дуже обмежена, всі вони могли отримати такий доступ виключно якщо раніше працювали або працюють із державними органами і є на постійному контролі в державних спецслужб.

На подання тендерних пропозицій надається менше тижня. Враховуючи, що це занадто короткий строк для підготовки тендерної пропозиції на проведення такої експертизи, така поспішність може свідчити про те, що переможець вже відомий, а закупівля проводиться формально.

Такі умови тендеру порушують основні принципи публічної закупівлі, закріплені в Законі «Про публічні закупівлі», серед яких добросовісна конкуренція, недискримінація учасників, неупередженість.

Окрім того, вартість аудиту встановлена у розмірі 199 тисяч гривень — це максимальна можлива сума для проведення так званих допорогових закупівель, на які не поширюються в повному обсязі всі вимоги Закону «Про публічні закупівлі». Відтак виникає питання обгрунтування саме такої ціни і чи не була вона встановлена саме на такому рівні з метою обійти вимоги законодавства про публічні закупівлі.

Нагадаємо, що проведення незалежної екпспертизи ГО «Громадський люстраційний комітет» вимагав ще з початку цього року у зв’язку із позицією адміністратора системи, що запуск автоматизованої системи перевірки декларацій неможливий через те, що існуюча система е-декларування до цього не спроможна, а також дискредитаційними заявами окремих народних депутатів від провладної коаліції та правоохоронних органів про те, що система е-декларування настільки погана, що треба створювати нову.

Також нагадаємо, що на початку літа 2017 НАЗК прийняло рішення про проведення незалежної експертизи системи е-декларування із залученням іноземних експертів, яку висловили готовність підтримати міжнародні партнери України. Однак проведення такої експертизи було заблоковано державним органом Держспецзв’язок, одна із підконтрольних структур якого ДП «УСС» є офіційним адміністратором системи.

Враховуючи це, ми переконані, що проведення аудиту системи е-декларування у подібний спосіб має на меті отримати упереджений висновок, в результаті якого може бути не тільки припинено роботу системи е-декларування, але й делегітимізовано вже оприлюднені в ній декларацій.

Вимагаємо скасувати оголошений НАЗК тендер на аудит системи е-декларування та провести незалежну та професійну експертизу за участі іноземних експертів.