Президент та Уряд повинні негайно припинити саботувати незалежність НАЗК та ефективність системи е-декларування: звітувати міжнародним донорам про успіхи в боротьбі з корупцією одночасно із блокуванням антикорупційних органів та інструментів – це шахрайство. Про це сьогодні під час брифінгу сказала Олександра Дрік, Голова Ради ГО «Громадський люстраційний комітет», член Громадської Ради при НАЗК. За словами експерта, проблеми, які паралізують роботу НАЗК, потребують негайного вирішення.

Дрік нагадала, що 22 травня 2015 року у Ризі було підписано Меморандум про взаєморозуміння між Україною та ЄС щодо надання макрофінансової допомоги Україні, згідно з яким Україна отримує допомогу у розмірі до 1,8 мільярда євро у вигляді кредиту за умови виконання низки умов. Однією із ключових умов є протидія корупції, яка полягає в заснуванні та забезпеченні незалежності та спроможності виконувати свої функції новими антикорупційними органами, в тому числі Національним агентством по запобіганню корупції та запуску системи е-декларування.

«Отримуючи другий транш півроку тому Кабінет Міністрів і Президент України відзвітували про створення НАЗК як нового антикорупційного органу та назвали запуск системи е-декларування – одним із головних своїх досягнень. Однак, промовчали про те, що зробили все, аби НАЗК так ніколи і не стало незалежним органом, спроможним повноцінно виконувати свої функції, а систему е-декларування віддали в руки спецслужб, щоби вона ніколи не дала таких очікуваних українцями результатів», — зазначила Дрік.

На підтвердження вона озвучила сім фактів:

По-перше, нинішнє керівництво НАЗК протягувалось зі скандалам і навіть судовими позовами, конкурсною комісією, де більшість мали представники влади. Про незалежність і дієвість не йдеться. Конкурс з відбору керівництва НАЗК проводив Кабмін.

По-друге, коли настав час проводити перевірки декларацій, керівництво НАЗК раптом виявилось паралізоване. Це сталося, зокрема, тому, що конкурсна комісія більше року не могла обрати 5 члена, а тому голоси керівництва ділились 2 на 2, і рішення не приймались. Роботу комісії забезпечував Секретаріат Кабміну.

По-третє, систему е-декларування контролює не НАЗК, а спецслужба під назвою Держспецзв’язок. Щоб віддати систему в руки цієї спецслужби, під час запуску сфальшували її злам — аргументуючи тим, що система незахищена. Тепер, контролюючи систему, структури Держспецзв’язку можуть безконтрольно в неї втручатись: вносити зміни, видаляти декларації прокурорів, можуть взагалі вмикати і вимикати до неї доступ. Держспецзв’язок очолює генерал СБУ.

По-четверте, щоб перевірити і розібратись, що з системою, хто її попсував і що робити, щоб вона коректно працювала, ми добились прийняття рішення НАЗК про проведення її незалежної експертизи. 19 липня в рамках виконання вимог Меморандуму між Україною та ЄС Прем’єр-міністр підписав Протокольне доручення, яким доручив НАЗК, Держспецзв’язку та УСС забезпечити проведення технічної експертизи. Проте минуло два місяці, а експертиза не проведена, бо Держспецзв’язок відмовляється надати доступ до системи для проведення цієї експертизи. Іншими словами, посадові особи ДП «УСС» та Дердспецзв’язку саботують пряме доручення Прем’єр-міністра, а відтак — виконання Україною зобов’язань щодо виконання положень Меморандуму про взаєморозуміння між Україною та ЄС щодо макрофінансової допомоги Україні. І замість того, щоб забезпечити виконання свого доручення, за наявною інформацією, в уряді ініціювали якусь іншу міжвідомчу комісію, яка збирається провести експертизу системи без незалежних експертів чи участі громадськості — силами самого Держспецзв’язку, несанкціоноване втручання в системи якими і треба перевіряти. Дрік нагадала, що Держспецзв’язок — це орган виконавчої влади, положення про його роботу затверджується Кабміном, а Голова призначається та звільняється з посади урядом за поданням Прем’єр-міністра.

По-п’яте, саме робоча група при Кабміні розробила існуючий порядок перевірки декларацій, який замість виявлення корупціонерів легалізує їхнє майно. Наприклад, перевіряючи декларацію Президента, НАЗК не перевіряли інформацію про доходи його і членів його сім’ї за весь період перебування Петра Порошенка на державних посадах аж до обрання Президентом. В результатах перевірки також жодного слова про перевірку його незадекларованої іспанської віли. А перевіряючи декларацію Прем’єра НАЗК не зацікавились 20 мільйонами гривень готівкою, і коли раптом знайшли 80 000 незадекларованих депутатських, змінили свої власні роз’яснення, щоби навіть це не вважалось порушенням. Дрік нагадала, що створити робочу групу для розробки порядку доручив Кабмін, а розробкою займався Мін’юст.

По-шосте, досі не отримано доступ до всіх необхідних державних реєстрів для перевірки декларацій. І одним із тих, хто відмовляється надати доступ є Міністерство юстиції. Нагадаю, Дрік нагадала, що Мін’юст є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабміном.

По-сьоме, граючи на суспільному невдоволенні результатами роботи НАЗК, Кабмін і особисто Прем’єр вимагав відставки керівництва НАЗК, для чого подав до парламенту проект змін до законодавства. Але замість того, щоб зробити НАЗК нарешті незалежним, цей законопроект, навпаки, зробить НАЗК залежним від Уряду. Це підтверджує і висновок експертів Ради Європи, наданий на офіційне прохання Голови парламентського Комітету із запобігання корупції.

Олександра Дрік зазначила, що наразі зрозуміло, що НАЗК так і не став незалежним органом, а ефективність роботи системи е-декларування свідомо блокується. Президент і Уряд звітують про формальне виконання зобов’язань зі створення антикорупційних інструментів, які через їхні ж дії фактично не працюють в Україні. Це — шахрайство. Цього не можуть не бачити посадовці ЄС, яким Президент і Уряд звітують про виконання Україною зобов’язань в межах отримання макрофінансової допомоги. Для отримання вже третього траншу у грудні українська сторона має виконати незмінні умови отримання грошей ЄС. Часу для вирішення усіх питань пов’язаних з отримання Україною макрофінансової допомоги з Брюсселю в чергові 600 мільйонів євро майже не залишилось. А це означає, що або Україна в результаті залишиться без грошей і з корупцією, яку зберігають ті, хто блокує антикорупційну реформу, або найвище керівництво держави припинить саботаж і забезпечить незалежність НАЗК і ефективність системи е-декларування.

Для цього потрібно:

  1. Парламенту: проголосувати законопроект N6387, який створює умови для обрання незалежного керівництва НАЗК.

  2. Уряду: забезпечити виконання власного ж доручення про проведення незалежної експертизи системи е-декларування, яка дозволить запустити автоматизовану перевірку декларацій. Винних в саботажі притягнути до відповідальності.

  3. НАЗК і Мін’юсту терміново змінити і затвердити порядок проведення повної перевірки декларацій, щоб почати їх, нарешті, по-справжньому перевіряти.

  4. ДФС, Мінюсту та решті державних органів нарешті надати НАЗК доступ до всіх реєстрів.

  5. Забрати систему е-декларування з рук спецслужб.