«Перші результати перевірок декларацій показали: е-декларації вперто і успішно перетворюють на нульові. Іншими словами — легалізують корупційні статки чиновників без будь-якої відповідальності. Робити це абсолютно законно дозволяє існуючий порядок перевірки декларації. Якщо його терміново не виправити — притягнути високопосадовців до відповідальності за задекларовані мільйонні статки буде неможливо» — пише у своєму блозі Голова Ради ГО «ГЛК» Олександра Дрік.

Порядок перевірки декларацій був розроблений Міністерством юстиції і затверджений рішенням НАЗК 10 лютого 2017. Порядок визначає чиї декларації, як і коли має перевіряти НАЗК. Аналіз показав, що затверджений порядок повної перевірки декларацій обмежує можливості перевірки інформації, і, фактично, через це перевірка декларацій не ефективна. Але НАЗК досі так і не усунуло недоліки в порядку перевірки, які фактично дозволяють вископосадовцям уникнути відповідальності.

Згідно існуючого порядку, логічний та арифметичний контроль може проводитись лише автоматизовано (в тому числі порівняння з реєстрами), а від його результатів залежить і подальша повна перевірка. При цьому автоматизованої системи немає і невідомо коли буде. Також порядок визначає, що НАЗК під час перевірки має право вимагати та одержувати лише документи та інформацію щодо відомостей, які відображені в декларації (але не тих, що не відображені), не може проводити самостійно точності оцінки задекларованих активів і враховує інформацію на підставі самих лише пояснень декларанта. Немає процедури перевірки наявності готівкових коштів та коштів на рахунках у банківських установах, які декларують (не декларують) посадовці. НАЗК не порівнює доходи з видатками.

На прохання НАЗК, "Громадський люстраційний комітет" проаналізував затверджений порядок та розробив пропозиції щодо змін до порядку проведення повної перевірки декларацій. Пропозиції сформульовані із зазначенням наявної проблеми, яка була виявлена під час застосування Порядку уповноваженими особами та громадськими активістами. В листі також містяться пропозиції щодо правил логічного та арифметичного контролю декларації та критеріїв для проведення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.







Документ